10. Wrzesień 2017

Zorganizowanie konkursu w mediach społecznościowych dla swojej witryny

Opublikowany przez

Na pewno już wcześniej widziałeś to w mediach społecznościowych: konkursy, rozdawanie gratisów, loterie i inne formy współzawodnictwa. Chociaż to Ty przyznajesz nagrody, konkursy mogą być bardzo opłacalne dla Twojej firmy – pod warunkiem, że zostaną prawidłowo przeprowadzone. Ich efektem może być wzrost lojalności nowych i dotychczasowych fanów. Mogą one także pomóc w budowaniu świadomości marki. Ale najlepsze jest to, że niektóre konkursy to skuteczny sposób na nawiązanie interakcji publiczność z Twoją marką. Tak więc jeśli myślisz o zorganizowaniu konkursu, przeczytaj kilka porad, o których warto pamiętać.

Jaki jest Twój cel?

Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek konkursu pomyśl, co chcesz dzięki niemu osiągnąć. Chcesz zwrócić uwagę na konkretny produkt? Prawdopodobnie zależy Ci na budowaniu świadomości marki. A może Twoim celem jest po prostu zdobycie nowych obserwujących? Określenie celu promocji i nietracenie go z oczu może być pomocne na kolejnych etapach planowania.

Ogólnie rzecz biorąc, konkursy mogą świetnie wpływać na świadomość marki i interakcje z klientami. Byłoby jednak naiwnością oczekiwać, że każdy uczestnik może być potencjalnym klientem. Niektóre osoby będą oczywiście zainteresowane wyłącznie zdobyciem darmowych nagród. Ale ściśle skoncentrowany i odpowiednio dobrany konkurs może także zapewnić kilka cennych leadów.

Na czym polega specyfika konkursu?

Teraz można rozpocząć prawdziwe planowanie. Najpierw trzeba zdecydować, jakiego rodzaju konkurs zorganizujesz. Jest kilka opcji.

Rodzaj konkursu

Może to być zwykła loteria lub rozdawanie gratisów, kiedy losowo wybierasz zwycięzców na podstawie zgromadzonych adresów e-mail.  Tego rodzaju konkursy to świetny sposób na zebranie znacznej liczby uczestników. Jednak możesz w ten sposób pozyskać wielu graczy, którzy nie są naprawdę zainteresowani Twoim produktem, a wraz z nimi pojawi się też pewna liczba fałszywych kont e-mailowych. A teraz nadszedł czas na analizę ilościowo-jakościową. Korzyścią z konkursów jest to, że można umożliwić uczestnikom zwiększenie szans na zwycięstwo w przypadku udostępnienia informacji o konkursie innym, co z kolei zwiększy widoczność Twojego konkursu (i Twojej marki).

Inną opcją może być konkurs fotograficzny/filmowy. Tego typu konkursy wiążą się z wyższym poziomem interakcji i dlatego są godne polecenia. Skłonienie uczestników do tworzenia treści ma wiele zalet. Możesz nie tylko uzyskać naprawdę wysokiej jakości treść, ale zwiększasz prawdopodobieństwo udostępniania zdjęć czy filmów uczestników. Dodając element „głosowania” do konkursu, także możesz zwiększyć widoczność, ponieważ uczestnicy na pewno będą udostępniać swoje obrazy, aby pozyskać głosy przyjaciół i rodziny. Największą korzyścią z konkursów fotograficznych i filmowych jest ich aspekt społeczny. Piękno konkursów w mediach społecznościowych polega na tym, że możesz poprosić ludzi o polubienie (komentowanie, udostępnienie i/lub oznaczenie przyjaciela), aby mogli wziąć w nich udział.

Nagroda

Decyzja o wyborze rodzaju prezentu, który będziesz rozdawać, jest niezwykle istotna. Wiele firm oferuje nagrody takie jak iPad, iPhone itd. Można w ten sposób zyskać bardzo duże zainteresowanie (i mnóstwo uczestników), ale może to być niewłaściwy rodzaj zainteresowania. Ludzie uwielbiają dostawać coś za darmo. Jeśli będziesz rozdawać coś, co jest pożądane przez masy, to wzbudzisz tylko zainteresowanie mas. A mogę się założyć, że „każdy” nie jest Twoją grupą docelową. Jeśli Twoja firma sprzedaje niszowe produkty, pamiętaj, by zaoferować wyjątkowy produkt, który przyciągnie uwagę publiczności, na której Ci zależy. Jeśli specjalizujesz się w kawie, ufunduj ekspres. Jeśli sprzedajesz meble, daj w prezencie kanapę. To proste: rozdawaj produkt, który chcesz sprzedać, a na pewno trafisz do odpowiedniej grupy docelowej.

Ekspres do kawy oferowany przez Home Outfitters… To ma sens.

Wybierz platformę

Jeśli organizujesz prosty konkurs, to być może nie potrzebujesz specjalnej platformy, ale skorzystanie z niej może być bardzo przydatne. Pozwoli Ci to na gromadzenie informacji, aby sprawdzić, co działa najlepiej. Która platforma mediów społecznościowych działa najlepiej? Twitter, Facebook czy Instagram?

Te platformy mogą Ci także pomóc w zorganizowaniu kampanii i dopracowaniu niektórych szczegółów (np. umożliwienie jednemu uczestnikowi kilkakrotnego uczestnictwa za umożliwienie Ci kontaktu z jego przyjacielem). Niektóre z tych platform mogą także chronić przed fałszywymi głosującymi i podobnymi problemami.

Oto niektóre z polecanych przez nas platform: Wyng, Rafflecopter, Votigo i Offerpop.

Reguły i kwestie prawne

Jest bardzo ważne, by ustalić je przed rozpoczęciem konkursu.

Pamiętaj, by tak opublikować reguły, by każdy mógł je zobaczyć. Zabezpieczy Cię to przed wieloma rzeczami. Początkujący szybko się przekonają, że niektórzy oszukują i chcą skorzystać na takich konkurach. Mogą na przykład użyć programu, aby zgłosić się do konkursu setki lub tysiące razy (za każdym razem używając innego adresu e-mail z jednej domeny). Musisz mieć pewność, że jeśli wykryjesz oszusta, będziesz mógł odmówić wydania mu nagrody.

Z kolei jeśli w ramach konkursu gromadzisz obrazy, chcesz się upewnić, że masz prawo do ich wykorzystywania w marketingu lub przyszłych promocjach, zapisując to wyraźnie w regulaminie konkursu.

Innym aspektem, o którym trzeba pamiętać, jest dokładne sprawdzenie zasad prowadzenia konkursów w każdej platformie mediów społecznościowych. Każda z nich jest nieco odmienna i dlatego trzeba pamiętać, by nie złamać żadnych zasad.

Projekt

Podczas projektowania oprawy graficznej dla swojego konkursu trzeba pomyśleć o kilku rzeczach.

Przede wszystkim dobra zabawa. To brzmi jak banał, ale czasem zapominamy o oczywistościach. Jeśli jest to konkurs fotograficzny lub filmowy, zamieść przykładowy obraz, by zainspirować uczestników. Spróbuj też zapewnić kilka atrakcyjnych zdjęć i jakąś świetną stronę docelową, aby podekscytować odwiedzających. Nikt nie zechce wziąć udziału w nudnym konkursie (nie mówiąc o jego udostępnianiu).

Zwracaj się bezpośrednio do swojej grupy docelowej. Takie zdania jak „Jesteś miłośnikiem kawy?” albo „Kłaniamy się nisko programistom z bliska i z daleka! I zapraszamy w nasze niskie progi!” mogą naprawdę przemówić do Twojej publiczności (jeśli Twoją grupą docelową są akurat programiści, którzy lubią filmy kostiumowe, ale to Ty musisz coś wymyślić!). Chodzi nie tylko o przyciągnięcie uwagi, ale także o zastosowanie dobrego filtra do wyodrębnienia grupy docelowej.

Konkursy w mediach społecznościowych to świetna okazja do wsparcia swojego brandingu. Stwórz unikatowy hasztag dla konkursu, łatwy do zapamiętania i niekontrowersyjny. Hasztag nawiązujący do codziennych doświadczeń życiowych może naprawdę pomóc w rozpropagowaniu konkursu.

Firma NastyGal wykorzystała hasztag #NastyGalKissOff do promowania swojego konkursu.

Pomyśl o umieszczeniu odliczania czasu na swojej stronie docelowej albo reklamy, która będzie mobilizować do wzięcia udziału w konkursie. Zmotywuj ich do natychmiastowego działania!

Promocja

Musisz nie tylko opracować świetny projekt, ale także promować swój konkurs, aby ludzie o nim wiedzieli. Mamy kilka podstawowych wskazówek, o których warto pamiętać podczas prowadzenia promocji.

Pamiętasz, że projekt reklamy powinien przemawiać bezpośrednio do Twojego klienta? Cóż, największa zaleta facebookowych reklam polega na tym, że bardzo ułatwiają reklamodawcom dotarcie do grupy docelowej. Kierowanie reklam do odpowiedniej publiczności pomoże w zdobyciu uczestników, na których Ci zależy.

Powiąż swój konkurs z jakimś nadchodzącym wydarzeniem lub promocją. Jeśli tylko jeden zwycięzca zabierze do domu super-hiper ekspres do kawy, to pamiętaj, by przegrani (przepraszam za to słowo, ale nie potrafiłem znaleźć lepszego) wiedzieli, że mogą wkrótce kupić ten sam produkt w świetnej cenie. Dzięki temu też poczują się jak zwycięzcy!

Innym dobrym pomysłem może być dodanie wyskakującego okienka na swojej stronie głównej. Jest to prawdopodobnie najczęściej odwiedzana strona w Twojej witrynie i powinieneś ją wykorzystać, by zainspirować odwiedzających do jeszcze większej interakcji z Twoją marką.

Inną opcją promowania własnego konkursu jest przejście do blogów/witryn konkursowych. Istnieją strony poświęcone informowaniu klientów o wszelkich nowych konkursach. Nie muszę przypominać, że przyciągniesz w ten sposób amatorów gratisów i dlatego nie licz na jakościowe leady z tego kanału. Jeśli jednak zależy Ci na obserwujących i zwykłej popularności, to może to być dobra strategia dla Ciebie.

Na koniec, jeśli możesz dotrzeć do branżowego influencera, który będzie udostępniał konkurs w swoich mediach społecznościowych, to na pewno zyskasz dodatkowe zainteresowanie publiczności, na której Ci naprawdę zależy.

Końcowe wskazówki

Jest jeszcze kilka końcowych rzeczy, o których trzeba pomyśleć w trakcie konkursu.

Dla początkujących: próbuj moderować wszelkie wpisy, szczególnie w odniesieniu do obrazów. Nie chcesz przypadkowo udostępniać nieodpowiedniego zdjęcia, które ktoś opatrzył hasztagiem dla żartu. To mogłaby być PR-owa katastrofa.  

Po za tym, po wprowadzeniu przez uczestników swoich danych w celu wzięcia udziału w konkursie, powinieneś odpowiedzieć e-mailem z podziękowaniem. To ty decydujesz, co się w nim znajdzie, ale zalecamy dodanie na przykład kuponu na zniżkowy zakup produktu, który chcieliby wygrać. Możesz też zechcieć zadbać o nich dzięki ofertom ze swojej witryny. Poinformuj ich o swoich produktach (albo prześlij im ciekawe ogólne informacje o swojej branży, jeśli nie chcesz być zbyt natrętnym sprzedawcą). Tak czy inaczej, powinieneś próbować budować relację z tymi potencjalnymi klientami stosunkowo szybko po otrzymaniu informacji o nich.

Wniosek

Zorganizowanie konkursu to świetny sposób na budowanie lojalności swoich obecnych klientów, ale także efektywna metoda tworzenia interakcji z nowymi potencjalnymi nabywcami produktów… o ile zrobi się to umiejętnie. Pamiętaj, by nagrody (i konkurs) były odpowiednie do Twojego biznesu, zapewnij jasność i widoczność reguł, skoncentruj się na właściwym rynku i moderuj wpisy. Jeśli zrobisz to wszystko, możesz naprawdę budować świadomość marki i zyskać popularność, której potrzebuje Twoja firma.

Poleć ten post:
KategoriaWiadomości

Dodaj komentarz